OPASNOSTI na osiguranim planinarskim putevima u visokogorju:
- tura ne prati vremenski period dnevnog svjetla
- padajuće kamenje (potres, neoprezni penjači u napredovanju, ispostavljenost puta)
- slabo osigurana put (izčupana sidra, opuštena sajla, strgana sajla)
- meteo uzroci (udar munje, magla, mokra stijena i elementi ferrate, zaleđena put )
- prešućivanje zdravstvenih problema penjača
- nedovoljna tjelesna kondicija
- loša priprema uspona
- precjenjivanje osobnih sposobnosti
- podcjenjivanje terena
- neopreznost i nepotrebna žurba
- nepripremljena psiha , strah
OPASNOST OD UDARA MUNJE ZA VRIJEME NEVIHTE (PREPOZNAVANJE SITUACIJE):
- Zrak je sparan.
- Skupljanje kupastih oblaka(cumulonimbus calvus) koji su u početku bijeli a zatim postaju sve tamniji, u daljini se čuje grmljavina to je znak da nam se približava nevrijeme (nevihta).
- Prema smijeru vjetra možemo razlučiti da li nam se približava ili udaljuje od nas.
- Na veliku naelektriziranost zraka upozoravaju nas dlake na rukama i kosa na glavi uz čujno elktrostatsko pražnjenje (pucketanje).
- Ovo su znakovi da se BRZO potraži sigurno mjesto.
OPASNOST OD UDARA MUNJE ( ŠTO NAPRAVITI AKO NAS IZNENADI NEVIHTA )
- Ako za vrijeme nevihte (nevremena) pada kiša nema smisla nastaviti put. Tražimo zaklon !
- Ako nastavljamo sa kretanjem potrebno je napraviti razmak od nekoliko metara između učesnika.
- Izbjegavati bivanje na vrhovima, grebenima, kraj ili ispod usamljenog drveta, vlažnim grapama, žljebovima po kojima teče voda, područja sa crvenom glinom, male špilje, zdržavanje na stijeni ili pod previsima stijene
- U šumi stojimo 2 metra od manjeg drveća, ako je veća skupina potrebno je napraviti međusobni razmak od 3 metra
- Metalne predmete (cepin, dereze, štapove..) odlažemo vodoravno na tlo što dalje od nas.
- Udar munje generira i zračni udar koji može uzrokovati pad. Pad sprečavamo navevezivanjem duže zamke za sajlu ferrate ili se užetom privežemo za veći kamen.
- Klinove i sajle ne dodirujemo !
- Uporaba mobilnog telefona za vrijeme nevihte je zabranjen i mora biti isključen ! (aktivacija i uporaba samo u slučaju nesreće)
Alen Brezovec